dr Magdalena Zaorska, adiunkt

WYKAZ PUBLIKACJI:

Redakcja monografii:

Кемеровский государственный институт культуры; Искусство и искусствоведение: теория и опыт: Синтез искусств в эпоху постмодерна, вып. XV, Кемерово 2017, ss. 267. Komitet redakcyjny.

Wydział Humanistyczny UWM; Драматургические воплощения сказочного мира в пьесах русских и европейских драматургов; N. Malutina, M. Zaorska (red.); Olsztyn 2017, ss. 140.

Wydział Humanistyczny UWM; Wokół bajki i dzieciństwa; M. Zaorska, A. Grabowski (red.); Olsztyn 2017, ss. 192.

Wydział Humanistyczny UWM; Bajka, baśń, legenda i mit w naukowych opracowaniach; A. Grabowski, M. Zaorska(red); Olsztyn 2016, ss. 228.

Wydział Humanistyczny UWM; Naukowcy w poszukiwaniu magicznego pierwiastka; M. Zaorska, A. Grabowski (red.); Olsztyn 2016, ss. 256.

Wydział Humanistyczny UWM; Baśniowe i mityczne inspiracje humanistów; I. Borys, M. Zaorska (red.); Olsztyn 2016, ss. 218.

Wydział Humanistyczny UWM; Bajka i mit w sztuce i edukacji; M. Zaorska, I. Borys (red.); Olsztyn 2016, ss. 227.

Katedra UNESCO UWM, Centrum Badań Społecznych; Bajkowe fascynacje humanistów; M. Zaorska, A. Grabowski (red.); Olsztyn 2014, ss. 212.

Katedra UNESCO UWM, Centrum Badań Społecznych; Naukowe fascynacje bajką; A. Grabowski, M. Zaorska (red.); Olsztyn 2014, ss. 330.

Katedra UNESCO UWM, Centrum Badań Społecznych; Bajka w badaniach humanistów; J. Strycharski, M. Zaorska (red.); Olsztyn 2014, ss. 312.

Katedra UNESCO UWM, Centrum Badań Społecznych; Bajkowe inspiracje literaturoznawców i kulturoznawców; M. Zaorska, A. Grabowski (red.); Olsztyn 2012, ss. 337.

Katedra UNESCO UWM, Centrum Badań Społecznych; Bajkowe inspiracje językoznawców, pedagogów i psychologów; A. Grabowski, M. Zaorska (red.); Olsztyn 2012, ss. 240.

Katedra UNESCO UWM, Bajka w przestrzeni naukowej i edukacyjnej; M. Zaorska,
J. Nawacka (red.). Olsztyn 2011, ss. 447.

 

Artykuły w czasopismach:

 

Прокопова Н. Л., Заорска М., Управляющая роль воображения как основа оригинальности и эффективности речевых театрально-педагогических технологий, [w:] „Вестник Кемеровского Государственного Университета Культуры и Искусств”, Кемеровo 2018, s. 181-191.

Zaorska Magdalena M., Taśma wizji wewnętrznych” w procesie kształcenia (nie tylko) aktora (z doświadczenia szkoły Stanisławskiego), Kultura i Wychowanie, 2016 Łódź, t. 11 (1), s. 83-96.

Zaorska M., O wolności tworzenia w przestrzeni szkolnej sceny (Z historii rosyjskiej pedagogiki teatralnej), „Kwartalnik Pedagogiczny”, Warszawa 2016, 1(239), s. 17-35.

Zaorska M., Elementarne ćwiczenia z wiersza. Strofa onieginowska, [w:] „Przegląd Rusycystyczny” nr 3 (148), Katowice 2015, s. 110-124.

Zaorska M., Dźwięk [м] na ćwiczeniach z emisji głosu nauczyciela języka rosyjskiego, [w:] „Przegląd Rusycystyczny” nr 1 (145), Katowice 2014, s. 124-137.

Zaorska M., O roli milczenia w procesie kształcenia aktora (W 150. rocznicę urodzin Konstantina Stanisławskiego), [w:] „Przegląd Rusycystyczny” nr 4 (148), Katowice 2014, s. 84-97.

Zaorska M., O życiu w sztuce teatru, o wychowaniu artysty sceny dramatycznej i o roli etyki w przestrzeni teatru, „Kultura i Wychowanie”, nr. 8 (2), Łódź 2014, s. 8-20.

Zaorska M., Sztuka życia w rodzinie a życie w sztuce teatru (Z historii rosyjskiego i radzieckiego teatru i doświadczenia szkoły Stanisławskiego). „Kwartalnik Społeczeństwo i Rodzina”, tom 39, zeszyt 2, Lublin 2014, s. 89-110.

Zaorska M., Śmierć w (jego) życiu w sztuce (Z biografii Stanisławskiego i doświadczenia szkoły twórcy gramatyki sztuki dramatycznej), „Acta Neophilologica” XV t. 1, Olsztyn 2013, s. 361-372.

Zaorska M., O nadświadomości według Stanisławskiego, „Acta Neophilologica” XIVt. 2, Olsztyn 2012, s. 245-257.

Zaorska M., Zanim urodzi się słowo (Z doświadczenia rosyjskiej szkoły sztuki aktorskiej), [w:] „Acta Polono-Ruthenica” XV, Olsztyn 2011, s. 241-256.

Zaorska M., Interpretacja tekstu jako sposób doskonalenia wymowy języka rosyjskiego, [w:] „Acta Polono-Ruthenica” XIV, Olsztyn 2009, s. 529-536.

Zaorska M., Wpływ wiersza na kształtowanie poprawnej wymowy, [w:]: Studia rusycystyczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, tom 17, „Język, literatura i kultura Rosji w XXI wieku – teoria i praktyka”, Kielce 2008, s. 165-173.

Zaorska M., Z dziejów funkcjonowania metody Stanisławskiego w teatrze polskim, [w:] „Acta Polono-Ruthenica” VIII, Olsztyn 2003, s. 105-117.

 

Rozdziały w monografiach:

 

Zaorska M., O Królowej Gietrzwałdu, poezji maryjnej Marii Zientary-Malewskiej i o treningu aktorskim w kształceniu logopedów artystycznych, [w:] „Искусство и искусствоведение: Теория и Опыт”, т. XVI, 2018, s. 189-202.

Prokopowa N., Zaorska M., Театрально-педагогические технологии в практике логопеда (Из теории и практики русского образования), [w:] Logopedia: z zagadnień kształcenia, teorii i praktyki oraz zawodu red. Magdalena Osowicka-Kondratowicz, Olsztyn: Wydawnictwo UWM, 2018, s. 61-70.

Osowicka-Kondratowicz M., Zaorska M., „Otóż ciszą iście dziś się szczyćcie, gdyż cisi szczęśliwi żną i wy też żąć idźcie” – o komponowaniu lingwołamek i skrętaczy języka w  kształceniu logopedów, [w:] Logopedia: z zagadnień kształcenia, teorii i praktyki oraz zawodu red. Magdalena Osowicka-Kondratowicz, Olsztyn: Wydawnictwo UWM, 2018, s. 33-42.

Grabowski A., Zaorska M., O warmińskiej poezji Marii Zientary-Malewskiej i o taśmie wizji wewnętrznych Konstantina Stanisławskiego w pracy nad wierszem, [w:] Regionalizm w kulturze – między słowem, muzyką i architekturą, red. M. Suświłło, A. Grabowski, Olsztyn: Wydawnictwo UWM, 2017, s. 89-102.

Zaorska M., Методы сценической педагогики в практике университетского образования: опыт применения тренинга внутренних ви́дений в обучении переводчиков художественных текстов, [w:] „Искусство и Искусствоведение: Теория и Опыт: В Поисках Художественного Образа”, т. XIV, 2016, s. 244-257.

Grabowski A., Zaorska M., Stanislavskis system of training actors and itsrelation to thepsychology of emotion, [w:] Creative expression and the 21st century education, Olsztyn, s. 83-95.

Zaorska M., Между традицией и современностью (O работе над техникой и выразительностью речи в Академии театральной им. Александра Зельверовича в Варшаве), [w:] „Искусство и искусствоведение. Диалог культур”, т. XIII, 2015, s. 33-44.

Krawiec S., Zaorska M., Trening aktorski na materiale baśni Andersena. Dziewczynka z zapałkami, [w:] Bajka w badaniach humanistów, Olsztyn 2014, s. 129-141.

Zaorska M., Krawiec S., Ćwiczenia z „Lalki”. O roli monologu wewnętrznego w procesie wychowania aktora, [w:] „(Nie)zwykły zamazywacz papieru”. W 100. rocznicę śmierci Bolesława Prusa (1847-1912), red. Małgorzata Burta, Marzena Kryszczuk, Violetta Machnicka, Pracownia Wydawnicza WH UPH w Siedlcach, Siedlce 2014, s. 131-147.

Zaorska M., Historia Śnieżki. Ze skarbca kultury rosyjskiej, [w:] Bajkowe inspiracje literaturoznawców i kulturoznawców, pod red. M. Zaorskiej, A. Grabowskiego, Olsztyn 2012, s. 320-335.

Zaorska M., Tłumaczenie tekstu dramatycznego na język sceny (Z doświadczenia rosyjskiej myśli teatrologicznej), [w:] Słowo z perspektywy językoznawcy i tłumacza, red. A. Pstryga, Gdańsk 2012, 4, s. 347-360.

Zaorska M., Pedagog teatralny – postać altruistyczna, [w:] Pomoc jako zachowanie prospołeczne, red. T. Zbyrad, B. Krempa, Lublin 2012, s. 601-612.

Zaorska M., Rola procesu emisyjno-artykulacyjnego w praktyce zawodu tłumacza, [w:] Tekst jako kultura. Kultura jako tekst, Gdańsk 2011, s. 313-320.

Zaorska M., Bajka i baśń w procesie kształcenia aktora (Z doświadczenia rosyjskiej szkoły sztuki aktorskiej), [w:] Bajka w przestrzeni naukowej i edukacyjnej, Olsztyn 2011, s. 97-113.

Zaorska M., Wielopłaszczyznowość komunikacji w przestrzeni teatru (Z doświadczenia rosyjskiej myśli teatrologicznej), [w:] Nowe zjawiska w języku, tekście i komunikacji III Kontekst a komunikacja, Olsztyn 2011, s. 425-436.

Zaorska M., Od ekologii przez etykę, przez estetykę… ku edukacji w przestrzeni teatru (Z historii rosyjskiego i radzieckiego teatru i doświadczenia szkoły Stanisławskiego), [w:] Dylematy współczesnego wychowania i kształcenia, Łódź 2011, s. 269-284.

Zaorska M., Człowiek w szkole teatralnej – dylematy kształcenia (Z doświadczenia rosyjskiej myśli teatrologicznej), [w:] Dylematy współczesnego wychowania i kształcenia, Łódź 2011, s. 289-302.

Zaorska M., Rola idealnej potrzeby poznania w procesie wychowania artysty sceny dramatycznej (Z doświadczenia rosyjskiej szkoły sztuki aktorskiej), [w:] Współczesna edukacja estetyczna. Teoria i praktyka, Kielce 2011, s. 229-240.

Zaorska M., Wychowanie aktora. Koncepcja rosyjskiej pedagogiki teatralnej, [w:] Student jako podmiot edukacji we współczesnej uczelni wyższej, Lublin 2011, s. 121-133.

Zaorska M., Konstantin Stanisławski – niezapomniany mistrz dialogu, [w:] Pedagogika dialogu. Nauczyciele dialogu, pod red. D. Jankowskiej. Warszawa 2011, s. 103-111.

Zaorska M., Obraz starego człowieka i jego miejsce w rodzinie w interpretacji scenicznej słuchaczy Policealnego Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka przy Teatrze w Olsztynie, [w:] Wartości kulturowe w rodzinie: założenia, realia i egzemplifikacje, Toruń 2010, s. 102-111.

Zaorska M., Historia jednej etiudy. Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” – język ciała, emocji i symboli, [w:] W dialogu języków i kultur, Warszawa 2009, s. 345-353.

Zaorska M., Piosenka w procesie edukacyjnym, [w:] Języki obce przepustką do zjednoczonej Europy i świata, Politechnika Śląska, Gliwice 2005, (wydano na dysku optycznym CD-ROM, ISBN 83-922213-0-3).

 

pok. 304
tel. 089 524 65 47
magdalena.zaorska@uwm.edu.pl